Het team van Rif is multidisciplinair samengesteld.  Dit wil zeggen dat het bestaat uit mensen die een verschillende opleiding hebben gevolgd. Vanuit ieders kennis en kunde wordt er getracht jou een passende behandeling te bieden. Op geregelde tijdstippen hebben we overleg om de zorg onderling af te stemmen, bijvoorbeeld op teamvergaderingen, zodat jouw behandelproces zo goed mogelijk kan verlopen.

Volgende disciplines zijn aanwezig:

Geneesheer / psychiater

Dr. Drijkoningen is de eindverantwoordelijke voor jouw behandeling. Individuele gesprekken, opvolging van medicatie en overleg met het team behoren tot zijn taak. Indien je een gesprek wil, kan je dit doorgeven aan een medewerker.

Verantwoordelijke zorgeenheid

De verantwoordelijke van zorgeenheid Rif, Kristof Meeus, staat in voor de dagdagelijkse organisatie van afdeling. Hij is betrokken bij je opnameproces en volgt het verloop hiervan op. Kristof is tijdens de kantooruren telefonisch  of kristof.meeus [at] emmaus.be (per mail) bereikbaar.

Patiëntenbegeleiders

Patiëntenbegeleiders zijn aanwezig tussen 06:00u en 22:00u. Naast de dagdagelijkse werking op de afdeling, zijn de begeleiders ook toegewezen aan een therapeutische groep. In de mate van het mogelijke nemen zij mee deel aan het groepsprogramma als co-therapeut of bieden zij zelf groepsactiviteiten aan.

Eén van de patiëntenbegeleiders die verbonden is aan je groep zal jouw persoonlijke begeleider (PB) worden. Hij of zij zal samen met jou de behandeling bespreken. De PB is de coach van jouw behandeltraject, het eerste aanspreekpunt voor jezelf en je omgeving. De PB houdt individuele gesprekken, bereidt samen met jou de teamvergaderingen voor en geeft hierover terugkoppeling. Indien gewenst neemt de PB contact op met je familie, sociaal netwerk of met externe zorgverleners. Deze contacten zijn gericht op kennismaking en informatie-uitwisseling.

Naast een vast team van patiëntenbegeleiders zijn er ook drie vaste nachtverpleegkundigen. Zij zijn op de afdeling tussen 21:45u en 06:15u en zijn gedurende de nacht beschikbaar. Zij zorgen voor een rustig en veilig klimaat op de afdeling zodat jij en de medepatiënten van een goede nachtrust kunnen genieten.

Maatschappelijk werker / sociale dienst

De maatschappelijk werker ondersteunt patiënten en hun familie op sociaal-administratief vlak. Hij of zij biedt psychosociale begeleiding op domeinen zoals wonen, werk, nazorg en hulp bij sociale en financiële moeilijkheden. Deze persoon kan ook de contactpersoon zijn met externe diensten. Daarnaast focust hij of zij zich ook op het breder netwerk.

Onze maatschappelijk werker staat ook in voor de KOPP-werking (Kinderen en jongeren van Ouders met Psychische Problemen). Deze kan samen met jou bekijken hoe jij als ouder in gesprek kan gaan over de opname. Folders voor kinderen en ouders bieden hierin houvast. Binnen de KOPP-werking kunnen ouders in opname met elkaar in contact komen.

Onze maatschappelijk werker is dagelijks bereikbaar tijdens de kantooruren.

Psychologen

Wouter Smits is psychoanalytisch therapeut en is verbonden aan groep Geel en groep Rood.

Evelien Hoydonckx is systeemtherapeut en is verbonden aan groep Groen. Zij biedt op jouw vraag en op indicatie partner- en/of gezinsgesprekken aan (systeemgesprekken).

Pastorale medewerkers

De dienst pastoraal en zingeving heeft een aanbod van zowel liturgische als filosofische en levensbeschouwelijke activiteiten. Ze volgen de liturgie doorheen het jaar en vieren dus alle christelijke feesten. Ook kan je op zondag een gebedsdienst bijwonen om 11:00u in de kapel van ons domein.

Op de afdeling wordt aandacht besteed aan levensbeschouwelijke of filosofische aspecten. De pastor kan dit desgewenst ook losstaand van enige geloofsovertuiging benaderen. Indien je een persoonlijk gesprek wenst met iemand van de pastorale dienst, kan je dit doorgeven aan de persoonlijk begeleider.

De dienst pastoraal en zingeving werkt vanuit een christelijke inspiratie met respect voor en in dialoog met andere levensbeschouwingen. De focus ligt op de vraag: ’Hoe kan levensbeschouwing of de manier waarop wij kijken naar het leven bijdragen aan ons geluk en de kwaliteit van ons leven?’ en ‘Hoe kunnen wij opnieuw vertrouwen vinden in het leven?’.

Ervaringswerkers

Hop (Herstel, Ondersteuning, Patiëntenperspectief) is een team van geëngageerde ervaringsmedewerkers die uit eigen ervaring weten wat het betekent om opgenomen te zijn.

Ze komen wekelijks, tijdens een vast moment, op de zorgeenheid, waar ze, los van je persoonlijk behandelplan, zich vrijblijvend openstellen om met jou te praten vanuit (h)erkenning en eigen ervaring met psychische kwetsbaarheid. Vanuit een spontane babbel groeit vaak een diepgaander gesprek wat heel ondersteunend kan zijn tijdens je opname.

De ervaringswerkers in Bethanië (Hoppers) beschikken over een eigen locatie op de campus, het ‘aanloophuis’, de bungalow tussen gebouw 3 en 5. Tijdens de openingsuren ben je uitgenodigd om even binnen te springen om buiten het therapeutische gebeuren, weg van de zorgeenheid, een steunende figuur of andere bezoekers te ontmoeten. Persoonlijke gesprekken, gewoon elkaar ontmoeten,…; het kan allemaal in het aanloophuis.

Daarnaast begeleiden ze ‘herstelwerkgroepen’ eigen aan de levensfase. Deze bijeenkomsten gaan om de twee weken door in het aanloophuis met de twee Hoppers van Rif, waarbij (ex-)patiënten van harte welkom zijn. Met een groep van maximum acht personen ontdekken we samen wat onze bronnen van steun zijn, eenieders valkuilen, onze relatie tot onze hulpverlener. Geregeld samenkomen in deze vertrouwde omgeving en in vertrouwde groep waar we elkaar goed verstaan en respecteren kan zeer ondersteunend zijn in jouw traject tijdens en na de periode op Rif.

Bij de ervaringswerkers kan je ook WRAP-training volgen, bij voorkeur op het einde van je traject of kort na ontslag. Wrap is een training van zes halve dagen, eenmaal per week. Tien mensen kunnen aansluiten voor de sessies. De training is een extra ondersteuning en geeft je werkbare tools om beter in het leven te staan en zo goed mogelijk om te gaan met je psychische kwetsbaarheid.

Tot slot ondersteunen de ervaringswerkers op regelmatige basis en op vastgestelde momenten ‘spiegelgesprekken’ waarin men wil komen tot een dialoog tussen patiënten en hulpverleners om het afdelingsklimaat af te toetsen. Binnen een open gesprek wil men, door naar elkaar te luisteren, komen tot een ‘kritische’, ‘opbouwende’ blik op het reilen en zeilen (praktisch én gevoelsmatig) op de zorgeenheid.

Meer info vind je op de pagina over de Hop-werking