Gebouw 2, Bethanië - Andreas Vesaliuslaan 39, 2980 Zoersel
20:00 tot 22:30

Boekvoorstelling

Op dinsdag 24 mei stelt psychiater Marc Van Steenkiste zijn boek 'Leven met trauma' voor. De avond wordt ingeleid door dr. Mark Drijkoningen, hoofdarts in Bethanië ggz. Daarna vindt er een vraaggesprek plaats tussen de auteur en Sam De Graeve van uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts. Afsluiten doen we met een hapje en een drankje.

Praktisch

• Dinsdag 24 mei 2022 om 20u, deuren openen om 19u30
  • Bethanië ggz, gebouw 2
    Andreas Vesaliuslaan 39, 2980 Zoersel

Het boek

Er zijn immens veel mogelijkheden waarop wij ons leven kunnen leiden, immens veel manieren waarop wij onszelf kunnen ontplooien. Vaak ontwikkelt een mens zich op gezonde wijze, maar wanneer wij in contact komen met zeer tragische ervaringen kan dat onze ontwikkeling ernstig verstoren of zelfs afremmen.

Dit boek schetst hoe mensen omgaan met trauma’s. Die kunnen hun oorsprong hebben in de kindertijd, maar kunnen ook later ontstaan. Ze brengen veranderingen aan in ons psychisch functioneren, kunnen de verbinding met de wereld rondom ons bemoeilijken. Daarbij komt nog dat trauma voor een groot deel een niet-talige ervaring is. Meestal vinden we de juiste woorden niet. Dit boek probeert daar een hulp bij te zijn, door woorden aan te reiken voor wat niet gezegd kan worden.

Psychiater Marc Van Steenkiste vertrekt vanuit de klassieke literatuur waarin diverse aspecten van trauma worden beschreven. Daarnaast geeft hij voorbeelden uit de therapeutische praktijk en verheldert hij enkele belangrijke theoretische begrippen. Leven met trauma is geen zelfhulpboek waarmee je jezelf kunt ‘genezen’. Daar is trauma te complex voor. Het verschijnsel wordt wel grondig ontleed, waardoor de lezer de traumatische ervaring bewuster kan leren integreren in het leven en zo een grotere graad van vrijheid kan ervaren.