We richten ons naar mensen met psychiatrische problemen waarvoor een dringende opname of behandeling op korte termijn noodzakelijk is en die gedomicilieerd zijn in de regio Voorkempen (Wijnegem, Schilde, Zandhoven, Zoersel, Malle en Brecht), de regio Noorderkempen (Schoten, Brasschaat, Kapellen, Kalmthout, Wuustwezel, Essen) of de regio Antwerpen-Noord (Berendrecht, Zandvliet, Lillo, Stabroek, Ekeren, Antwerpen-Luchtbal).

Een opname kan op vrijwillige basis of via een wettelijke procedure. In dat geval spreken we van een gedwongen opname. Op Steiger gebeuren ongeveer de helft van de opnames via een wettelijke procedure. Mobiel psychiatrisch crisisteam Het Veer begeleidt en behandelt volwassenen met een ernstige psychische kwetsbaarheid in de thuiscontext.

Kenmerken van psychiatrische crisis zijn:

• De extreme stress kan ervoor zorgen dat iemand in overdrive gaat, wegglijdt in passiviteit of weinig in contact staat met anderen of zichzelf.
  • Verlies van mogelijkheden om tot nieuwe inzichten te komen of iets te veranderen.
  • Verlies van greep op de situatie of op eigen functioneren.
  • Gedrag of beleving zijn moeilijk te volgen voor anderen.
  • Een crisis kan evengoed motiveren tot verandering en kansen bieden.