Martijn en Noella

'Bezoekvrijwilliger is iets wat je niet zomaar gaat doen. Behalve een beetje tijd, gaat er ook engagement in zitten. Dat houdt in dat je er in je planning rekening mee houdt. Ook ben je in gedachten wel eens bezig met jouw vriend(in), dat is tenminste bij mij zo.

Als de mensen wat ouder worden, begint hun lichamelijke gezondheid vaak wat achteruit te gaan. Als je dan eens belt of hen laat bellen,  kan dat zoveel deugd doen en steun geven.

Het is soms ook mogelijk dat men je vraagt om op bijkomende momenten een handje toe te steken bij een activiteit. Het hangt helemaal van jezelf af in hoeverre je dat doet, want het is zeker niet verplicht! Maar het kan echt een meerwaarde zijn en echt veel plezier geven. Ik denk hierbij onder andere aan begeleiding naar Ik hou van u in het Sportpaleis, mee gaan kijken naar de bloemencorso in Loenhout, begeleiding van een huis activiteit enzovoort.

Die meerwaarde is er altijd, want zowel voor je vriendin als voor jezelf is bezoekvrijwilliger zijn een verrijking: je leert eens een ander wereldje kennen en krijgt waardering voor zowel de bewoners als het personeel van dit deel van de gezondheidszorg. Ook is er vaak de mogelijkheid om een bijscholing te volgen, wat je kennis en inzicht weer kan vergroten! Ook maak je dan kennis met andere vrijwilligers, wat erg fijn is.

De voorbije periode is voor iedereen een enorme aanpassing geweest: we mochten maandenlang geen fysiek contact hebben. Al goed dat er sociale media zijn, want zo konden we via een schermpje toch regelmatig nog een babbeltje doen, dankzij de hulp van het welwillende personeel. Zo konden we elkaar nog eens een handkus toewerpen of in beeld elkaar knuffelen

Ikzelf bezoek nu nog één vrouw, maar er zijn heel wat meer manieren om hier in Bethanië vrijwilliger te zijn. Die informatie zal het personeel graag geven!

Helpende handen zijn overal welkom en het is echt een aanrader!

Martijn