Twee mensen omarmen elkaar

Als iemand wordt opgenomen in een psychiatrisch centrum zijn er nog veel meer mensen betrokken: partner, ouders, kinderen, vrienden, collega’s, … Ook zij hebben het moeilijk met de situatie en verdienen de nodige aandacht.

De zorg vindt steeds meer in het thuismilieu van de patiënt plaats. Deze evolutie wordt ook wel eens de vermaatschappelijking van de zorg genoemd. Ook dat heeft een weerslag op de familie. Het is dus van belang dat de familie van bij het begin van de behandeling betrokken wordt.

Als ouder, partner, familielid of bekende ben je in Bethanië een belangrijke gesprekspartner. Jij weet namelijk van dichtbij wat er aan de hand is en je kunt een belangrijke rol spelen in het herstel van de patiënt. Daarnaast proberen we ook oog te hebben voor jouw situatie. We helpen jou als familielid of bekende om er voor je naaste te zijn en toch je eigen grenzen te bewaken. Dit uiteraard altijd in afstemming met de patiënt.