groepsgesprek in beschut wonen
begeleidingshond Hobbes

Beschut wonen De Sprong bestaat uit meerdere woonvormen op verschillende locaties met uiteenlopende bewoners en een andere sfeer. Hierdoor ziet elke weekdag er anders uit voor de woonbegeleiders.

's Morgens verzamelen ze om mails op te volgen en voor overleg. Een uurt later trekken Natalie en Lotte , samen met begeleidingshond Hobbes, naar een groepswoning.

De muziek is tot buiten te horen, binnen blijkt dat het om creatieve bewoners gaat die zelf muziek maken en tekenen. Ze starten met de groepsvergadering waarbij afspraken, een planning en het boodschappenlijstje worden gemaakt. Daarna volgen individuele gesprekken.

Dat Hobbes meekomt, is niet toevallig. Als labradoodle doet hij graag zijn best om het mensen naar hun zin te maken en is hij erg intuïtief. Hij voelt snel aan wie extra hulp nodig heeft en past zijn gemoedstoestand aan aan die van bewoners. Via diepgaand oogcontact probeert hij ze te troosten of op te vrolijken. Zo is Hobbes er in het verleden in geslaagd om contact te maken met een bewoner in een psychose, waar begeleiders op dat moment niet in slaagden.