Nu we collectief ‘in ons kot’ blijven, krijgen huisartsen uit de Voorkempen meer signalen over de neiging naar problematisch alcoholgebruik. Verschillende Kempische zorgpartners willen deze bevinding aangrijpen om het thema extra onder de aandacht te brengen. Samen lanceren ze, in het kader van Tournée Minérale, challenges voor jong en oud.

Eén van de actiepunten van de Eerstelijnszone Voorkempen in 2021 is mentaal welzijn. Een breed begrip dat veel actie vereist, maar vanuit bovenstaande bezorgdheid besloten enkele zorgpartners uit de regio om de focus te leggen op alcoholconsumptie.

Ga de uitdaging aan en win €50 shoptegoed

Het stijgend aantal aanmeldingen voor problematisch alcoholgebruik is bij huisartsen in de Voorkempen merkbaar bij zowel jongeren als volwassenen. Daarom maakten onderstaande zorgpartners twee filmpjes en bijhorende challenges. In het eerste filmpje, dat verspreid wordt via TikTok, spoort Elias tieners en jongeren aan om mee te doen aan Tournée Minérale. Het tweede filmpje, dat zich vooral richt op volwassenen en via Instagram en Facebook verspreid wordt, heeft de Slimste Mens ter Wereld omgevormd tot de Nuchterste Mens ter Wereld.

Doel van beide filmpjes is om een uitdaging te lanceren, waarbij mensen in een eigen video aangeven hoe ze meedoen aan Tournée Minérale, wat dit voor hen betekent of welke invloed dit heeft op hun leven. Deze eigen video’s kunnen per mail ingestuurd worden naar info [at] elzvoorkempen.be of op het eigen Tiktok-, Instagram- of Facebookaccount gepubliceerd worden met #TourneeMinerale2021.

Uit beide leeftijdscategorieën wordt een winnaar gekozen, die een waardebon van €50 krijgt voor het Wijnegem Shoppingcenter.

De verschillende partners zijn: Eerstelijnszone Voorkempen, LOGO Antwerpen, CGG Vagga vzw, Bethanië geestelijke gezondheidszorg met afdeling Archipel (verslavingszorg), de SIGO-gemeentes Brecht, Malle, Schilde, Schoten, Wijnegem, Zandhoven en Zoersel, verschillende Huizen van het Kind, JOTH Zandhoven en HerstelAcademie.

Bekijk de challenges

Bekijk hier de beide filmpjes en doe inspiratie op voor je eigen inzending.