Cover jaarboek 2022

Fier en dankbaar, dat is het gevoel wanneer we dit thematisch jaarboek rond kwaliteit mogen publiceren. 2022, het jaar waarin we ons eigen kwaliteitsverhaal in Bethanië geestelijke gezondheidszorg ontwikkelden. Dat deden we niet alleen, maar in samenwerking met Jeugdzorg Emmaüs, UPC Duffel, PC Sint-Hiëronymus en PC Gent-Sleidinge.

Dankbaar voor die samenwerking en om samen te kunnen zoeken naar een kwaliteitsbeleid dat dicht staat bij de essentie van kwalitatieve zorg. Dankbaar voor de actieve participatie én het engagement van vele betrokkenen, zoals patiënten, familieleden, professionele partners, kritische vrienden, ervaringsdeskundigen en onderzoekers. Dankzij hen konden we dit bottom-up proces vormgeven. Dankbaar voor de drijvende energie van de leden van het team kwaliteit.

Je ziet het: ons kwaliteitsverhaal is een erg co-creatief proces. De omstandigheden zijn niet altijd gemakkelijk. Ondanks het postcoronatijdperk merken wij en andere gezondheids- en welzijnsvoorzieningen immers dat de dagelijkse realiteit in een zorgorganisatie er actueel ‘anders’ uitziet.

In dit jaarboek maken jullie kennis met de concrete aanpak en verhalen van ons kwaliteitsverhaal. Reflectie vanuit diverse perspectieven staat centraal. Een lerende organisatie, professionaliteit en actieve participatie van patiënten en context zijn de bouwstenen van onze kwaliteitsvisie, die zichtbaar worden doorheen het reflectief proces.

Veel leesplezier!