Podcast Balans

Traditiegetrouw kijken we nog één keer terug op het afgelopen jaar, met het jaarboek 2021 als resultaat. Dit keer geen gedrukt boek, maar een podcast met als titel 'Balans - Evenwicht in 2021'.

Balans

Evenwicht in 2021

‘Evenwicht of balans, een situatie waarin, zonder verstoring, geen verandering zal plaatsvinden.’

Volgens deze definitie kunnen we 2021 in Bethanië niet echt evenwichtig noemen, volgens onze eigen ervaringen evenmin. Opnieuw een onstabiel jaar, waarin we regelmatig balanceerden op een slappe koord. Continue moesten we de afweging maken tussen:

• Somatische of mentale gezondheid: zetten we iemand alleen in kamerquarantaine of laten we het mentaal welbevinden primeren? Welke rol speelden vaccins in deze afweging? Wat was het effect op vrijheidsbeperkende maatregelen?
  • Zorgen voor anderen of jezelf: hoe zorg je als hulpverlener voor jezelf in zo’n onevenwichtig jaar? Welke rol speelt Bethanië hier als werkgever? Hoe ga je om met incidenten? Wat is de juiste verhouding werk-privé?
  • Stabiliteit of uitdaging: hoe zorg je voor stabiliteit in je (professioneel) leven als de balans in de samenleving doorslaat? Welke uitdagingen ervaren mensen als ze zich opnieuw willen integreren in de maatschappij na een herstelproces?
  • Opname of thuisbehandeling: ga je voor behandeling in je vertrouwde omgeving of kies je voor een opname? Wat is de invloed van je naasten bij deze keuze en welke impact heeft deze beslissing op hen? Welke tussenvormen biedt Bethanië?
  • Vergroenen of verharden: wat is het effect van groen op (geestelijke) gezondheid? Hoe kan het groene domein van Bethanië een ontmoetingsplaats worden tussen patiënten, medewerkers en buurtbewoners?
  • Dagelijkse zorg of verdieping: hoe kunnen we de best mogelijke dagelijkse zorg bieden en hoe kunnen we deze zorg verder verdiepen? Wat is de impact van het ontspanningsteam en projecten zoals Back-2-Nature en Plankenkoorts?

Deze vraagstukken brachten ons soms aan het wankelen, maar zetten ook aan tot flexibiliteit en creativiteit. Vol trots blikken we terug op 2021, een chaotisch jaar waarin we ons samen staande hebben weten houden.

Voor en door onze verschillende doelgroepen

Met bovenstaande vraagstukken als vertrekpunt, kwamen we tot een podcastreeks met zeven afleveringen. Hosts Sofie Van Moll en Simon Van Buyten nemen je mee doorheen Bethanië en spreken met in totaal 15 gasten met heel uiteenlopende profielen: hulpverleners, beleidsmedewerkers, artsen, (familie-)ervaringsdeskundigen, (ex-)patiënten en buurtbewoners.

Veel luisterplezier!

Beluister de podcast 'Balans'

Deze trailer verklapt wat je mag verwachten

Aflevering 1: Evenwicht in de zorg

Aflevering 2: Evenwicht tussen veiligheid en vertrouwen

Aflevering 3: Evenwicht tussen zorgen voor anderen en zorgen voor jezelf

Aflevering 4: Evenwicht tussen stabiliteit en uitdaging

Aflevering 5: Evenwicht tussen opname en thuisblijven

Aflevering 6: Evenwicht tussen vergroening en verharding

Aflevering 7: Evenwicht tussen dagelijkse zorg en verdieping

Download de podcast naar je favoriete app

Je kan de podcasts toevoegen via onderstaande buttons of door naar 'Balans' te zoeken in je favoriete app.