Scrabble

‘Op welke manier kunnen we, door het vertellen van verhalen, zichtbaar maken hoe we dag in dag uit op zoek gaan naar de best mogelijke zorg?’

Een bont groepje enthousiastelingen vormde zich die mee op zoek wilden gaan naar manieren om verhalen uit Bethanië zichtbaar te krijgen. Tijdens enkele brainstormsessies bogen ze zich over bovenstaande vraag, die niet zo evident bleek. Al snel kwamen er nog meer vragen. ‘Aan wie willen we deze verhalen vertellen? Hoe sluiten we aan bij reeds bestaande initiatieven? Hoe bewaren we de authenticiteit van verhalen? Hoe zorgen we ervoor dat zowel patiënten, hulpverleners als familie en naasten de kans krijgen hun verhaal te vertellen?’

Als we al deze mensen eens de kans geven om te vertellen wat goeie zorg voor hen betekent? Of wat het juist niet betekent? Wat voor hen belangrijk is, of wat ze gemist hebben? Maar hoe brengen we hen op een laagdrempelige manier samen om hierover te spreken? Precies … met een potje Scrabble.

Gelukkig was er Ilian, die vanuit de Facktorij een cover ontwierp in een Bethanië-jasje. En wat voor één: het resultaat overtrof al onze verwachtingen. We verspreidden de spellen binnen Bethanië met de uitnodiging om Scrabble te spelen en antwoorden te zoeken op bovenstaande vragen. Foto’s van gevulde spellen werden talrijk doorgestuurd, al dan niet met een woordje uitleg. Intussen maakte Tracé 7 een metershoog Scrabblebord dat in de tuin van Bar Divers kwam te staan.

Boterhammen in ons Park 2022

Verbindend evenement

Op 5 mei nodigden we iedereen uit in Bar Divers om het resultaat te bekijken. De foto’s werden tentoongesteld en het grote bord werd verder aangevuld. Bezoekers kregen een drankje, konden in première de podcast van het jaarboek beluisteren en dj’s Geert en Koen verzorgden de muziek.

Het werd een prachtige dag, het leek zelfs een zomerfestival. De tuin zat vol, de sfeer was goed en de spreekwoordelijke dansvloer werd gretig bevolkt. De ontmoeting tussen verschillende mensen was prachtig: buurtbewoners, familieleden, patiënten, hulpverleners. Zelfs toevallige passanten kwamen een kijkje nemen.

Het resultaat

Iedereen wilde zijn of haar stem laten horen. Heel wat woorden werden nog aangevuld. Bezoekers schoten anderen ter hulp die het moeilijk vonden om een woord te leggen. Heel wat selfies verschenen van deelnemers naast hun gelegde woord. De interesse was groot én er werd geluisterd naar elkaars verhalen. Toeval of niet, laat dat nu net het meest gelegde woord zijn: LUISTEREN.

Maar liefst 28 afdelingen hebben Scrabble gespeeld, goed voor in totaal zo’n 650 woorden. Hieruit kwam de volgende top drie:

1. LUISTEREN
  2. RUST
  3. SAMEN

De komende maanden gaan we aan de slag met deze woorden en willen we luisteren naar de stem die iedereen heeft laten horen. Dankjewel trouwens aan iedereen die ons van input heeft voorzien! Wordt vervolgd…