Gebouw 2, Bethanië (Andreas Vesaliuslaan 39, 2980 Zoersel)
20:00 tot 22:30

De avondlezing is intussen volzet, inschrijven is niet meer mogelijk.

Door de bril van een Parental Infant Mental Health perspectief kijken we naar de neurobiologische basis van hechting en co-regulatie tussen ouder en kind. Eva Kestens neemt ons mee in een verhaal over hoe ons brein ontwikkelt en leert in de aller vroegste periode. Deze hersenontwikkeling staat in nauw verband met kalmte en warme relaties in de omgeving van de baby. Ouders en hun baby’s zoeken naar manieren om zichzelf en elkaar in elkaars bijzijn te reguleren en zo kalmte op te zoeken. Welke impact heeft trauma in deze vroege periode? En via welke wegen voert trauma haar impact uit? En hoe kunnen we deze wetenschap gebruiken in de dagdagelijkse praktijk van een Moeder – Baby Unit?

Bij deze laatste vraag staat Ilse Tauwenberg stil. Zij werkt als psychomotorisch therapeut dagelijks met moeders en baby’s die moeilijkheden ervaren met deze co-regulatie. Hoe deze interventies gebeuren zal Ilse vertellen en ook laten ervaren in een mini-workshop. In kleine lichaamsgerichte oefeningen neemt Ilse ons mee in hoe ons eigen lichaam een signaal-gever en handvat is op vlak van eigen regulatie en regulatie van een baby.

Beeld van Oswaldo Guayasamin