Medewerker zit in het gras

Wat bezielde een Argentijnse jazzpianiste om in België te kiezen voor een job in de geestelijke gezondheidszorg?

Creatieve duizendpoot Maria Moreno is sedert begin 2018 sociotherapeut op afdeling Polder, een afdeling met een activerend milieu binnen de langdurige zorg. Niets grensverleggend op zich, ware het niet dat Maria een minder evident parcours heeft afgelegd. In een ver verleden was zij in haar geboorteland Argentinië een professioneel geschoolde muzikant. Maar migreren was voor Maria zichzelf herontdekken en op zoek gaan naar nieuw betekenis in haar leven. Na een lange zoektocht en vele bijscholingen kwam ze op Polder terecht.

'Werken in de geestelijke gezondheidszorg geeft me veel voldoening. Als sociotherapeut verzorg ik een aanvullend aanbod naast de bestaande, meer gestructureerde ergotherapeutische activiteiten. Het geeft een grote vrijheid om het therapeutische vanuit mijn opleidingen te vermengen met het creatieve. Samen creatief aan de slag gaan is een zeer dankbare manier om contact te maken, elkaar te ontmoeten en ingangspoorten te faciliteren. De functie van sociotherapeut is ruim en gevarieerd. Daar hou ik van. Naast het creatieve luik en als deel van ons multidisciplinaire team heb ik ook de kans om bijvoorbeeld met patiënten op pad te gaan, uitstapjes te organiseren, patiënten te helpen in hun traject naar huis, contact te maken met familie en naasten,....'

'Regelmatig krijg ik te horen: “Wat een carriéreswitch, van muzikant naar therapeut!”. Dan benadruk ik graag de parallellen. Als jazzmuzikant ben je ook erg bezig met verbinden met de mensen rondom je. Ruimte creëren om te improviseren en aanvoelen wanneer iemand gaat beginnen soleren, om dan terug in te vallen of te ondersteunen waar het dreigt in te zakken. Net op het juiste moment. Dat aanvoelen, jezelf klein maken zodat de ander groter kan worden, waarbij één blik genoeg zegt: daar gaat het om. En als het fout loopt, herpak je je. Zonder aarzelen en zonder rancune gaat de groep verder. Met vallen en opstaan ontstaat iets moois, of je nu muziek maakt of herstelgerichte zorg aanbiedt.'