pvt Bethaniënlei

Op woensdag 14 juni hebben zestig bewoners van psychiatrisch verzorgingstehuis De Landhuizen hun intrek genomen in hun nieuwe woonplaats: 40 in de Achterstraat en 20 in de Bethaniënlei. Hiermee breekt een nieuwe toekomst aan voor zowel bewoners, medewerkers als buurtbewoners.

Wat voorafging...

Begin jaren ’90 werden psychiatrische centra verplicht om ziekenhuisbedden om te vormen tot bedden in een psychiatrisch verzorgingstehuis. In Bethanië ggz resulteerde dat in de oprichting van pvt De Landhuizen, dat een beschermende leef- en woonomgeving biedt aan mensen met een gestabiliseerde psychische kwetsbaarheid. Zo’n 140 patiënten werden plots ‘bewoner’, waarbij 20 bedden doorheen de jaren werden afgebouwd.

Maar omdat een pvt niet op de campus van een psychiatrisch centrum mocht liggen, moest een nieuwe locatie gezocht worden. De keuze viel enerzijds op het oude ziekenhuis aan de rand van het domein (Wende), anderzijds op de huidige afdeling Wissel aan de Bethaniënlei. Zo’n 25 jaar later voldoet Wende door ouderdom niet langer aan de huidige normen voor een woonomgeving en drong een nieuwe locatie zich op. De eerste piste in Westmalle werd geweigerd, maar snel kwam een alternatief. Niet één, maar twee locaties: 40 bewoners zouden onderdak vinden in een nieuwbouw aan de Achterstraat, de andere 20 in een aanbouw aan Wissel.

Bewoners centraal

Eind 2021 gingen de werken van start en zo’n anderhalf jaar later is de verhuis daar. Doorheen het hele traject stonden bewoners centraal. Zo werd het grootste deel van de ruimte besteed aan wonen en wooncomfort. Elke studio is uitgerust met alle faciliteiten die je in een moderne woonomgeving mag verwachten. "De laatste maanden stonden we samen met de bewoners en medewerkers stil bij hun wensen en verlangens rond toekomstig wonen en werken in hun nieuwe omgeving. We streven immers naar een moderne plek waar iedereen zich thuis voelt", aldus verantwoordelijken Johan Jeuris en Sam Baeten.

"Waar de groepen op Wende momenteel 35 en 24 bewoners tellen, krijgen we in de Achterstraat vijf groepen van acht. Elke groep heeft een gemeenschappelijke leefruimte. Daarbovenop heeft het gelijkvloers een grote polyvalente zaal, verschillende lokalen en bureaus voor medewerkers."

De nieuwbouw aan Wissel telt twee verdiepingen met elk tien studio’s. Ook hier werden zoveel mogelijk vierkante meters ingezet voor wonen en wooncomfort met de nodige faciliteiten. Omdat in deze studio’s bewoners zullen verblijven die meer nood hebben aan (fysieke) zorg, is de inrichting hierop afgestemd zijn, bijvoorbeeld met een grote schuifdeur tussen het woongedeelte en het sanitair. Beide verdiepingen zijn voorzien van een grote gemeenschappelijke ontmoetingsruimte.

Maatschappelijke integratie

"We kozen er bewust voor om de afdelingsnamen Wende en Wissel te vervangen door de straatnamen. Op die manier leggen we de nadruk op het wonen en de integratie in de maatschappij. Een zo groot mogelijke maatschappelijke integratie en activering is immers waar pvt De Landhuizen naar streeft", aldus Johan en Sam.

Een positieve eerste indruk

De eerste indrukken zijn alvast positief, zowel bij bewoners als medewerkers. "In het oude gebouw was mijn kamer nogal klein. Hier heb ik veel meer ruimte", aldus een bewoner die zijn nieuwe studio aan het inrichten is. "Hier zitten we ook veel rustiger. Op de oude locatie passeerde constant een ambulance met loeiende sirene, hier hoor je niks." Intussen wijst een andere bewoner naar buiten: "Kijk eens naar het terras . Daar kunnen we gezellig in de schaduw zitten."