Begin 2022 zijn de eerste bewoners naar de splinternieuwe studio’s van beschut wonen De Sprong verhuisd. Een belangrijke mijlpaal voor beschut wonen en Bethanië in het algemeen, maar vooral een grote stap voor de bewoners.

Een stukje geschiedenis

De eerste gebouwen werden in 1993 in gebruik genomen in de Emiel Vermeulenstraat. Toen al was het de grootste site van beschut wonen: het bood plaats aan dertig bewoners, verdeeld over zes groepswoningen voor vijf personen. 25 jaar later drongen veranderingen zich op. De groepswoningen werden vervangen door studio’s.

Op 1 december 2021 werden de eerste zestien studio’s opgeleverd. Deze vervangen 16 plaatsen in de groepswoning. Midden 2022 volgt de afwerking van de volgende 16 studio’s en de afbraak van nog bestaande groepswoningen. Het einde van het project, waarbij de laatste 16 woningen voor betaalbaar wonen in gebruik worden genomen, verwachten we in het voorjaar van 2023.

In overeenstemming met én onder toeziend oog van bewoners

Een nieuwe wetgeving over beschut wonen maakt het mogelijk om meer studio’s in het patrimonium op te nemen. Het is niet alleen een wettelijke keuze, maar ook een behoefte van vele bewoners. De vraag naar studio’s is immers veel groter dan de vraag naar een groepswoning.

Ook tijdens de bouw was de supervisie van de bewoners merkbaar. Vanuit de groepswoningen, die zich naast de nieuwe studio’s bevonden, konden zij de werkzaamheden vanop de eerste rij volgen. Bij het naderen van de verhuis verhoogde dan ook de spanning. ‘Welke nieuwe meubels en huisraad koop ik?’, ‘Hoe verloopt de verhuis?’, ‘Hoe is het om na zoveel jaren samenwonen alleen te gaan wonen?’, waren heel wat vragen die regelmatig opdoken.

Een Sprong in het onbekende

Marleen Geentjens, die tot 2020 directeur was van pvt en beschut wonen en mee aan de wieg stond van het project, beschrijft het mooi:

‘Ik hoop dat mensen met een psychische kwetsbaarheid er een mooie opstap vinden naar zelfstandig leven en dat zij kansen krijgen om te participeren aan het maatschappelijk gebeuren. Daarnaast hoop ik dat De Sprong voor sommigen ook een beetje een ’sprong in het onbekende’ mag zijn om in volle vertrouwen nieuwe opportuniteiten en kansen te durven proeven en benutten.’

Medaillon beschermt arbeiders, bewoners en medewerkers van beschut wonen

Op vrijdag 12 november plaatste zuster Yvonne De Gryse, algemeen overste van het Convent van Bethlehem, een medaillon in de muur van de nieuwe studio’s van beschut wonen. Deze medaillon - voor de kenners een scapuliermedaille - samen met een tekstje en een briefje met de namen van de aanwezigen op de plechtigheid, werd in een kokertje in de nieuwbouw ingemetseld.

Zuster Benigna Op de Beeck, de eerste voorzitter van Covabe (de voorloper van vzw Emmaüs), introduceerde deze traditie naar aanleiding van een dodelijk ongeval op een werf. Het medaillon heeft een dubbele symbolische waarde: enerzijds de arbeiders op de werf beschermen, anderzijds ter bescherming van medewerkers, patiënten en bewoners die het gebouw betreden. Toen zuster Benigna niet meer actief was als voorzitter van de raad van bestuur, is de traditie even stopgezet, maar sinds een aantal jaren is die opnieuw ingevoerd.

Overhandiging van de eerste sleutels

Wim Vanspringel, de huidige directeur bw en pvt, overhandigde op 8 december de sleutels aan de bewoners van de nieuwbouw. Direct daarna verhuisden de eerste bewoners met hulp van de begeleiding. Vooral de lichtheid van de studio’s viel in de smaak. Na de verhuis werden de eerste curryworsten gebakken waardoor ongewild ook direct de branddetectie werd getest. Op 6 januari hielden de bewoners een opendeurdag zodat iedereen de nieuwe studio’s kon bewonderen.

Een impressie

Via onderstaande foto-album krijg je een indruk van de nieuwe studio's, het medaillon en de overhandiging van de sleutels aan de eerste bewoners.