Overslaan en naar de inhoud gaan
ingang het veer

"We proberen korter op de bal te werken bij hulpvragen"

Mobiel psychiatrisch crisisteam Het Veer staat voor een grote uitdaging. Het zet momenteel volop de krijtlijnen uit voor een nieuwe werking, waarbij urgentiezorg ook buiten de kantooruren wordt voorzien in nauwe samenwerking met spoeddiensten. 

Mobiel psychiatrisch crisisteam Het Veer begeleidt en behandelt volwassenen met een ernstige psychische kwetsbaarheid in de thuiscontext. De kortdurende opvolging tracht antwoord te bieden op een acute crisis met als doel  een ziekenhuisopname te voorkomen of te verkorten. Het werd in 2021 in Bethanië opgestart. Aanmelden bij mobiel psychiatrisch crisisteam Het Veer kan enkel door de huisarts of een andere betrokken (professionele) hulpverlener. De procedure hiervoor vind je op de aanmeldingspagina

Fast forward naar 2025: het project Crisis & Urgentie, waar Het Veer aan deelneemt, kent haar oorsprong in de nasleep van de problematiek in de Brusselse stationsbuurten. "De federale overheid zocht antwoorden in de geestelijke gezondheidszorg en opperde dat er een betere samenwerking moest ontstaan tussen politiediensten en mobiele crisisteams. Die teams kregen projectmiddelen in ruil voor directe bijstand aan politie in overlastbuurten. Dat werd later positief geëvalueerd en uitgerold over het hele land. De opdracht: urgentiezorg outreachend aanbieden", legt Tom Staes, coördinator van Het Veer uit.

In een notendop moeten de extra middelen voor crisisteams ervoor zorgen dat ze 24 uur op 24 uur en 7 dagen op 7 actief en oproepbaar zijn door politie, spoed en huisartsenwachtposten. "In de praktijk ziet het er iets anders uit", gaat Tom verder. "Ons team heeft middelen gekregen om vier FTE's aan te werven. Met vier extra krachten kan je geen 24-uurs-werking uitbouwen, zeker wanneer je weet dat onze medewerkers altijd per twee aan huis gaan na een oproep. We kiezen er daarom voor om te gaan werken met wisselende shiften: weekends en weekdagen tot ongeveer 21u. De werking zal zo flexibeler worden: we proberen korter op de bal te werken bij hulpvragen en bouwen betere samenwerkingsrelaties uit met spoed en in latere fase ook met huisartsenwachtposten en politie."

het veer

Grote caseload

Toch een groot verschil met hoe het mobiel team vandaag werkt. "Het systeem waarin we sinds onze start in 2021 werken, is planbaar en gestructureerd. Crisizorg, onze core business, is namelijk geen urgentiezorg. We werken niet perse in het 'hier en nu' en rukken niet blindelings uit bij een aanmelding", legt Tom kritisch uit.

"Maar we werken wél heel snel, zeker in ggz-termen. We hebben geen wachtlijst en zijn na een aanmelding in de praktijk vaak de dag zelf of de dag erna actief aan het werk. Ons planbare systeem dat enkel in daguren werkt, stelt het in staat dat we een grote caseload aankunnen. Vorig jaar hadden we bijna 850 aanmeldingen en 650 begeleidingen. Als je dat uitsplitst in wisselende shifts, kan je dat niet waarmaken. Er is dan meer tijd nodig voor overleg en briefing en dat creëert mogelijks een vorm van inefficiëntie."

"Dat neemt niet weg dat we het project wel alle kansen willen geven en mee willen vormgeven", gaat de coördinator verder. "Er leeft ook wel interesse en goesting in het team om het verder uit te bouwen. Momenteel zijn we onszelf op de spoeddiensten van de ziekenhuizen in onze regio aan het voorstellen zodat ze ook nu al kunnen verwijzen naar onze reguliere werking. Op termijn bekijken we hoe het urgentie-luik eruit moet zien. Ook de andere mobiele crisisteams uit de provincie zijn met dezelfde opdracht belast. Regionale verschillen zijn er sowieso: de stadsrealiteit is anders dan onze landelijke omgeving."

het veer tom staes

Goesting

"Het is toch een beetje zoeken naar een nieuwe visie. De keuze voor eenvoud in onze manier van werken was heel bewust.  De realiteit op het terrein is nog een vraagteken, maar de goesting om aan de slag te gaan, is er zeker."