In films en series wordt de geestelijke gezondheidszorg dikwijls op een stereotiepe manier voorgesteld. Hierdoor roept de psychiatrie vaak een verkeerd beeld op. Anderzijds komen meer en meer mensen in aanraking met psychische problemen en durven we er voortaan openlijk over praten. Hoog tijd dus om de deuren van Bethanië ggz open te zetten tijdens de Open Geestdagen op 7 en 8 oktober.

Shutter Island, een film met Leonardo DiCaprio of Tabula Rasa, een Vlaamse serie met Veerle Baetens. Het zijn maar enkele voorbeelden waarbij de beelden van een psychiatrisch voorziening niet stroken met de realiteit en daardoor de vooroordelen bevestigen. Iedereen weet dat het om fictie gaat, maar toch blijven net deze beelden hangen. Dit werd recent nog bevestigd door een studente die op ons domein in Zoersel op bezoek kwam.

‘Ik had het beeld verwacht vanuit films, met witte muren, gesloten deuren en dwangbuizen. Het tegendeel is waar: het is een open domein waar iedereen welkom is.'

Dat is één van de redenen waarom wij graag onze deuren openen tijdens de Open Geestdagen. Daarnaast willen we ook vol trots tonen wat we doen. Ruim duizend medewerkers zetten zich dag en nacht in om warme en kwalitatieve zorg te bieden aan kwetsbare medemensen. Tot slot hopen we dankzij dit initiatief de geestelijke gezondheidszorg ook toegankelijker te maken.