In 2007 sloeg het noodlot toe bij Willem Minten: hij werd aangereden op het fietspad en viel met zijn hoofd op een betonnen rand. Als bij wonder overleefde hij het ongeval en zeventien jaar later heeft hij ongelooflijke stappen gezet. Sinds de aanrijding is hij een groot voorvechter van de helmplicht. Daarom vertelt hij voor de Dag van de Fietshelm graag zijn verhaal. Kadans, onze afdeling voor mensen met een niet-aangeboren hersenletsel en partner van de Hersenletsel Liga, steunt dit initiatief.
Een leven voor en na het ongeval
Willem is ingenieur, wetenschapper en docent. Tot op de laatste dag van de zomervakantie in 2007: in één klap verandert alles wanneer een auto hem aanrijdt op het fietspad. Hij wordt van zijn fiets gekatapulteerd en belandt met zijn hoofd op een betonnen stoeprand. 'Ik was op slag dood', vertelt hij vandaag, 'maar ik had het ongelofelijke geluk dat er een chirurg aan de overkant van de straat reed. Hij heeft me gereanimeerd en de ambulance gebeld.'
'Ik had een zware hersenfractuur en mijn schedel lag op verschillende plaatsen open. Na enkele lange operaties, belandde ik in coma. Toen ik ontwaakte, kon ik niets meer. Dankzij de juiste begeleiding en volharding sta ik terug waar ik nu sta. Ik kan weer praten en ben fysiek in orde.'
Ook mentaal staat Willem opnieuw sterker. 'Toen ik terug kon en durfde fietsen, ben ik naar de plaats delict gereden en heb er een nacht voor me uit gestaard. Dit was nodig om alles een plaats te geven. Voordat ik stappen vooruit kon zetten, moest ik mijn lot aanvaarden. Dat is gelukt voor en door mijn kinderen. Vader zijn heeft me alle hoop gegeven om vooruit te gaan.'
Kadans steunt Dag van de Fietshelm
De cognitieve en fysieke vooruitgang heeft Willem mede te danken aan CEPOS Duffel. Daarna volgde nog een maandenlang traject voor mentale ondersteuning en resocialisatie op Kadans. Deze afdeling richt zich tot mensen met een niet-aangeboren hersenletsel en komt regelmatig met gelijkaardige situaties in aanraking. Naast een afdeling is Kadans ook partner van de Hersenletsel Liga, dat de Dag van de Fietshelm in Vlaanderen organiseert. Twee redenen om het belang van de fietshelm op 10 april mee te benadrukken.
Voorvechter van helmplicht
Hoewel Willem zijn jonge kinderen elke dag wees op het belang van een fietshelm, droeg hij er op het moment van het ongeval geen. 'Ik had toen mijn helm niet op en dat is onvergeeflijk. Het is wetenschappelijk bewezen dat een fietshelm een verschrikkelijk voordeel biedt om hersenschade te voorkomen', spreekt hij uit ervaring.
'Ik vergelijk de fietshelm met de autogordel. Eind jaren 1950 werd deze geïntroduceerd door Volvo. Ondanks felle kritiek zette het automerk door. Het zag zelfs af van het patent zodat andere merken er gratis gebruik van konden maken. In de jaren ‘60 gingen er in het parlement stemmen op om de gordel te verplichten en enkele jaren later voerden landen stelselmatig de gordelplicht in. Vandaag is het algemeen aanvaard, quasi alle tegenargumenten van toen zijn wetenschappelijk én feitelijk achterhaald.'
'Ik begrijp niet dat mensen nog zoveel vraagtekens hebben bij de helmplicht. Argumenten als ‘het is niet sexy, het doet pijn, of het redt uw leven toch niet’ vind ik onzin. Een goed geplaatste helm doet trouwens geen pijn. Veel mensen vinden dat de overheid hen teveel oplegt en zo de individuele vrijheid inperkt.'
'Wie rookt, kiest er zelf voor om zijn eigen gezondheid te schaden. De wetgeving is zodanig aangepast dat je andermans gezondheid niet schaadt. Op de fiets ben je kwetsbaar en medeafhankelijk van andere weggebruikers.'
'Hoe voorzichtig je ook bent, er kan altijd en eender waar iets gebeuren. Je bent God niet. Het aantal fietsers dat betrokken is bij dergelijke situaties, is niet te overzien. De kans op hersenschade is veel minder groot als je een helm draagt, dus: verplichten. Het is veel te belangrijk! Dat de Fietsersbond de verplichting niet steunt, vind ik droevig. Nieuwe gewoontes botsen altijd op verzet en zijn moeilijk aan te leren, zo was het ook bij de gordel. Het heeft niets te maken met vrije keuze of bemoeienissen. Het gaat om je eigen veiligheid, dus levensbelangrijk', besluit Willem duidelijk.