Cover jaarboek 2022

Jaarboek 2022

Niet alles wat telt, is telbaar

Dit jaarboek neemt je mee op pad in ons ontluikend kwaliteitsverhaal. Daarbij worden we geïnspireerd door Albert Einstein: ‘Niet alles wat telt, is telbaar’ en ‘Kijk diep in de natuur en je zult beter begrijpen’. Bethanië leeft. Bethanië kent een sterk verlangen om voortdurend te zoeken naar goede zorg. Maar ook het landschap en de maatschappelijke context rond ons is voortdurend in evolutie.

Jaarboek 2021

Balans - evenwicht in 2021

2021, opnieuw een onstabiel jaar waarin het evenwicht soms ver te zoeken was. Verschillende vraagstukken brachten ons aan het wankelen, maar zetten ook aan tot flexibiliteit en creativiteit. Met die vraagstukken als vertrekpunt, maakten we een podcastreeks. Sofie Van Moll en Simon Van Buyten nemen je mee doorheen Bethanië en spreken met 15 gasten: zowel hulpverleners, beleidsmedewerkers, artsen, (familie-)ervaringsdeskundigen, (ex-)patiënten als buurtbewoners.

Jaarboek 2020

Verbinding heb je nooit genoeg

Bij een apart jaar hoort een apart jaarboek, waarbij verbinding centraal staat. Deze verbinding was tijdens de ‘making of’ al voelbaar. Door samen op zoek te gaan naar de meest verbindende, inspirerende, ontspannende of ontroerende momenten, kwamen we figuurlijk dichter bij elkaar. Het resultaat werd een set kaartjes in combinatie met een digitale muur.

Jaarboek 2019

Ik koester en laat vrij

2019 was het jaar dat het helikoptertje van de esdoorn zijn intrede maakte bij Bethanië en Emmaüs. De symboliek van het helikoptertje vertelt mooi ons verhaal op twee niveaus: patiënten, bewoners en cliënten zijn stuk voor stuk helikoptertjes, op zoek naar vruchtbare grond om veilig te landen en met de hulp van onze medewerkers boven zichzelf uit te groeien. Tegelijk is er de centrale rol van Emmaüs als esdoorn en de vele voorzieningen die als helikoptertjes uitvliegen en hun eigen weg gaan, hun eigen doelen en dromen achterna.

Jaarboek 2018

Ik ga op reis en ik neem mee

‘Het leven komt niet met een nauwkeurig uitgestippelde gps-route of een handige rode draad. Je scheept in, maar moet ook bereid zijn om uit de boot te vallen’, schrijft dichter-troubadour Peter Holvoet-Hanssen. Ieder heeft zijn weg te gaan, soms met een bestemming, vaak zonder doel. Voor sommige mensen loopt dat parcours langs Bethanië. Als begin van een sporentocht, een ontdekkingsreis langs het diepst van je gedachten. Eentje dat je zo snel mogelijk wil vergeten, dat hoop brengt op een nieuw begin of iets ertussenin. Wegen kruisen elkaar en bepalen weer nieuwe wegen.

Jaarboek 2017

Kingtsugi

Het moment waarop je lievelingstas in 1.000 stukjes uiteenvalt op de vloer. Die paar luttele seconden tussen de val en de krak waarop je beseft: ik sta machteloos. Wat volgt, is een borstel, een blik en een gevoel van gemis. Naar de vuilbak ermee. Niet in Japan. Daar wordt gebroken keramiek hersteld met een zilver of goudkleurige harslak. De schade wordt opgenomen in de esthetiek van het voorwerp. Breuklijnen en herstel gaan op die manier deel uitmaken van het verhaal van het object. De schoonheid van het vergankelijke, de imperfectie of het herstel wordt verweven tot een kunstvorm, kintsugi.

Jaarboek 2016

Van binnen uit

‘Ons hoofd is rond zodat ons denken van richting kan veranderen’ – Rainer Maria Rilke. Illustrator Ephameron verbleef samen met ervaringswerker Mick Hutsebaut enkele dagen in Bethanië. In haar kenmerkende gevoelige en melancholische stijl probeert ze flarden dagelijks leven, manieren van denken en de sfeer van de voorziening te vangen. Tijdens het schilderen noteerde Ephameron ook enkele frappante uitspraken, die richting geven aan de beelden. Laat verstilling in je hoofd en geniet van deze unieke blik op Bethanië.

Jaarboek 2015

Het binnenste buiten

Fotograaf Gerbrand Van Uytvanck volgde vijf mensen binnen en buiten de muren van Bethanië. Hij koos er bewust voor om niet de psychiatrie an sich in beeld te brengen. In deze fotoreeks toonde hij Anke, Harry, Giselinde, Anja en Jef. Vijf mensen, elk met hun verhaal en hun persoonlijke – soms eigenzinnige – zoektocht naar geluk. Ieder van hen is op zijn manier verbonden met de voorziening.

jaarboek 2014

Jaarboek 2014

Elf verhalen van kwetsbaarheid

Je hebt elf verhalen van kwetsbaarheid en moed in handen. Je leest hoe elf kwetsbare, maar moedige mensen elke dag opnieuw een strijd voeren. Ze strijden om hun kwetsbaarheid te aanvaarden, ook al is die bij momenten ondraaglijk. Ze strijden voor erkenning, want psychisch ziek zijn, is niet aandacht zoeken of komedie spelen. Deze verhalen zetten ons aan tot nadenken, tot bescheidenheid, tot betrokkenheid. Het leven is soms hard en kwetsbaar zijn we allemaal.