Als mens gaan we niet alleen door het leven. Ieder individu staat continu in verbinding met andere personen en in verschillende omgevingen.  Dit kan gaan van een partner, het gezin, het gezin van oorsprong, de ruimere familie en vrienden, het werk en de vrije tijd tot zelfs de maatschappij waarin we leven. Dit benoemen wij als “context”.  We vinden het dan ook belangrijk om tijdens het behandelproces aandacht te hebben voor de verschillende contexten waarbinnen u leeft.

Andersom streven wij er ook naar om familie en andere belangrijke personen met de afdeling te verbinden. Een psychische last heeft altijd een invloed op de ruimere omgeving. Wanneer iemand in opname gaat heeft dit invloed op alle familieleden en andere steunfiguren. Wij vinden het dan ook belangrijk om te kijken op welke manier wij de ruimere omgeving kunnen betrekken bij de behandeling.

Zowel de patiënt, zijn omgeving als de zorgverleners hebben dus allemaal belang met een goede samenwerking. Deze samenwerking kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de vragen en de noden die er zijn.  Er kunnen gesprekken zijn met jou, je familie en persoonlijk begeleider op een informele manier.  Er worden familie-avonden georganiseerd waarop algemene informatie over de werking van de afdeling wordt verstrekt. Evelien Hoydonckx, de psychologe, biedt op jouw vraag en op indicatie partner-, en/of gezinsgesprekken (systeemgesprekken) aan.