Overslaan en naar de inhoud gaan

De concrete hulpvraag van de persoon met NAH en zijn omgeving vormt het uitgangspunt voor de behandeling. Vraagverduidelijking is nodig om vervolgens samen op zoek te gaan naar realistische en concrete doelen. De persoonlijk begeleider speelt hierin een centrale rol.

De vraaggerichte begeleiding krijgt vorm via een individueel behandelplan.
De therapeutische activiteiten gebeuren zowel individueel als in groepsverband.
De interventies zijn afgestemd op de veranderde leermogelijkheden van de patiënt.

Er wordt therapeutisch gewerkt aan volgende aspecten:

  • Trainen van cognitieve functies, o.m. via domeinspecifieke functietraining en strategietraining.
  • Probleemoplossende vaardigheden, o.m. via metacognitieve training.
  • Het leren hanteren van compensatiemiddelen.
  • Communicatieve en sociale vaardigheden.
  • Gedragsregulatie en ziekte-inzicht.
  • Handicapverwerking.
  • Zingeving.
  • Welbevinden.
  • Arbeidsreïntegratie of alternatieve tijdsinvulling.

De familie en de mantelzorgers worden in het zorgtraject betrokken gezien een niet-aangeboren hersenletsel niet alleen de persoon in kwestie treft, maar heel het netwerk.