Man in gesprek met de maatschappelijk werker van Brink

Het verhaal van de familie is belangrijk. Opvangen van en zorg dragen voor een ziek familielid brengt bij de partner en familieleden dikwijls enorme spanningen en emoties teweeg.
We schenken daarom voldoende aandacht aan familiebegeleiding, waarin informatieverstrekking en ondersteunende opvang centraal staan.

Bezoekuren Brink

Bij wie kan ik terecht met vragen?

Spreek iemand van de begeleiding gerust aan tijdens een bezoek. Indien je vragen hebt of je je zorgen maakt, kan je 24/24 naar de afdeling bellen via +32(0) 3 380 31 20 (Brink Geel), +32(0)3 380 31 18 (Brink Blauw). Je kan Brink ook contacteren via het contactformulier.

Wat kan je als familie of omgeving doen?

Voor de opname heeft de omgeving zich vaak uitgeput in zorg voor de persoon en hebben ze op alle mogelijke manieren geprobeerd hem of haar aan te moedigen om weer beter te worden. Eens mensen in opname komen, is het belangrijk dat patiënten tot rust komen. Soms hebben mensen de neiging om zich zo hard mogelijk in te spannen om zo snel mogelijk weer beter te worden, maar zo geraken ze nog meer uitgeput. De omgeving spoort patiënten vaak ook aan om zo goed mogelijk hun best te doen, zodat ze zo snel mogelijk weer naar huis kunnen. Dat legt soms veel druk wanneer dit niet lukt. In de behandeling proberen we in eerste instantie samen met mensen op zoek te gaan naar rust en manieren om de spanning weer te laten zakken. Dat betekent vaak ook dat we mensen toestaan en aanmoedigen om die rust te nemen en er niet meteen ‘in te vliegen’. Het helpt wanneer mensen ook van de omgeving dat begrip krijgen.

Soms hebben mensen het ook nodig om zich tijdens een opname even terug te trekken en niet te veel bezoek of telefoons te krijgen. Dat is niet altijd makkelijk voor de omgeving omdat die net willen laten voelen dat ze de persoon steunen. Toch helpt het om mensen daarin hun eigen tempo te laten volgen en bv. aan de vriendenkring te vragen om nog even geen contact op te nemen.

Een therapeutische behandeling kan heel inspannend zijn voor mensen. In het weekend zijn ze dan ook vaak moe en kunnen ze moeilijk al hun gewoonlijke taken opnemen. Het helpt als ze daar van de omgeving ook de toestemming voor krijgen. Soms is het goed om een tijdje hulp te laten komen tijdens de week, zodat de persoon in het weekend niet alles hoeft te doen. De omgeving is vaak blij dat de persoon weer thuis is en wil dan graag samen zoveel mogelijk ontspanning opzoeken. Ook dat is soms moeilijk voor mensen. Het helpt om daarover samen goed te overleggen en ook het tempo van de persoon een beetje te volgen, door bv. nog niet te veel bezoek te ontvangen of grote uitstappen te plannen.

Soms vinden mensen het ook moeilijk om ergens aan te beginnen. Dat is zwaar voor de omgeving die al lange tijd hoopt dat hij of zij zelf nog eens initiatief zou nemen. Toch helpt het in dit geval soms om dingen samen te doen of iemand een klein beetje aan het werk te zetten.

Mensen die het psychisch moeilijk hebben, kunnen vaak ook moeilijk keuzes maken (Wat moet ik aan doen? Wat gaan we eten? Wat vind ik daarvan?). Ook dat kan moeilijk zijn voor de omgeving die het de persoon vaak zoveel mogelijk naar zijn of haar zin wil maken. Toch helpt om soms niet te veel aan te dringen en kleine beslissingen over te nemen, als je dat op voorhand afspreekt met elkaar.

Ook voor de omgeving is er aan de opname vaak een lange lijdensweg vooraf gegaan. Van zodra de persoon in opname is, kan je zelf ook een beetje tot rust komen en weer een beetje meer voor jezelf zorgen. Soms merk je dan pas dat je het zelf ook moeilijk begint te krijgen. Je kan bij het team van de afdeling terecht. Eventueel kunnen zij je ook aanraden welke hulpverlening voor jou het meest aangewezen zou zijn.

Wat je altijd kan doen als familielid, is je informeren over de problematiek van je naaste. Op de website van de VVGG (Vlaamse Vereniging voor Geestelijke Gezondheidszorg) en van Similes staat heel wat informatie over diverse psychiatrische problemen, ook bij ouderen.

Tenslotte kan je ook contact opnemen met lotgenoten. Specifiek voor mantelzorgers, familieleden en naasten van Brink, kunnen ook volgende contactpunten interessant zijn:

Kan je als familie betrokken worden bij de behandeling?

Familie kan aanwezig zijn bij het kennismakingsgesprek dat aan de opname voorafgaat.

Vanaf het moment van de opname zal de persoonlijk begeleider telefonisch contact opnemen met de familie. Dit gebeurt meestal binnen een termijn van twee weken na de opname. Het is wel zo dat de begeleider één iemand uit de familie of naaste omgeving contacteert en niet alle kinderen of familieleden. We rekenen op dit familielid om, indien van toepassing, ook andere familieleden of naasten in te lichten.

Bij de minste bezorgdheid of vraag is familie ook welkom om contact op te nemen. De makkelijkste manier om Brink te bereiken, is via het nummer +32(0) 3 380 31 20 (Brink Geel), +32(0)3 380 31 18 (Brink Blauw). Deze nummers zijn 24/24 bereikbaar. Je kan ook contact opnemen met de maatschappelijk werkers of de psychologen van de afdeling. De psychiater contacteer je best via het algemeen nummer +32(0)3 380 30 11

Kinderen van ouders met psychische problemen

Kinderen wiens ouders ernstige psychische problemen hebben, kunnen het daar erg moeilijk mee hebben doorheen hun ontwikkeling, ook nog op volwassen leeftijd. Informatie vind je via de website van Similes of het Familieplatform.