Werkplekleren op afdeling Oever

In 2015 introduceerde afdeling Kadans werkplekleren in Bethanië. Dit jaar was het de beurt aan afdeling Oever. Van 17 mei tot 12 juni 2016 namen zeven studenten van de Thomas More Hogeschool en HIVSET de volledige zorg en opvolging van afdeling Oever over. Briefings met de psychiaters, therapieën, contacten met verwijzers, gesprekken met de patiënt, opnames, de hotelfunctie opvolgen: enkele weken lang lag dit allemaal in handen van de studenten. Vijf laatstejaarsstudenten psychiatrische verpleegkunde, één banaba en één bachelorstudent kwamen naar Oever, een weloverwogen combinatie van studenten die elkaar konden aanvullen en ondersteunen waar nodig.

Collega Christof vertelt: 'Vóór de start van het project organiseerden we voor de studenten een introductiedag. Ze kregen ook enkele weken inlooptijd om de afdeling, de werking en de patiënten te leren kennen. Maar ook wij, teamleden, konden de voorbereiding gebruiken. We vergaderden niet alleen over praktische zaken, maar kregen zelf ook bijscholing. Elke roulementsmedewerker werd gekoppeld aan een student, kwestie van de nodige ondersteuning en begeleiding te garanderen.'

'17 mei: de start van het project. Niet makkelijk voor het team om de studenten vertrouwen te geven en de afdeling los te laten. Soms zagen we iets mislopen en moesten we op onze tanden bijten, een beetje bijsturen en daarna feedback geven. Niet alleen het individuele leerproces kwam hierbij aan bod, maar ook hun samenwerking als team. Ik vond het mooi om de studenten te zien groeien. Elk ontdekte ontluikende kwaliteiten, maar ook werkpunten. Ook als groep zagen we hen vorderingen maken. Waar eerst alles met de mantel der liefde werd toegedekt, kwam er onderling meer dialoog.

'Naar het einde toe zagen we de positieve vorderingen en werd het voor ons makkelijker om los te laten. Op hun laatste werkdag organiseerden de studenten een ontbijtbuffet voor patiënten en medewerkers. Ze namen afscheid, klaar om het werkveld te betreden. Niet als studenten, maar als collega’s.'

Reacties van enkele studenten over hun stage

‘Werkplekleren, een nieuw avontuur. Ik kon mezelf geen betere afsluiter wensen voor mijn studies verpleegkunde. Het is een heel leerrijk project waar je werkelijk zicht krijgt op de realiteit in het werkveld. Een prima voorbereiding op de praktijk en een super ervaring die me ontzettend veel leerkansen heeft gegeven.’
Dorien